Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt nog eens minstens 350 arbeidsplaatsen. Dat maakte het mediabedrijf donderdag bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers bekend.
De reorganisatie maakt deel uit van een nieuw besparingsprogramma ter waarde van ongeveer 50 miljoen euro, dat in de tweede helft van het jaar wordt uitgewerkt. Die operatie komt bovenop de eerder aangekondigde reorganisatie, die ook al ten koste gaat van 350 arbeidsplaatsen (fte). In 2012 telde TMG nog bijna 3000 arbeidsplaatsen. De kostenbesparingen zijn volgens het bedrijf noodzakelijk om de aanhoudende daling van de inkomsten, vooral uit advertenties, te bestrijden.
Interimtopman Cees van Steijn zei desgevraagd tegen AFN dat de reorganisatie binnen alle sectoren van het bedrijf zal plaatsvinden, ook bij de centrale staven maar niet bij Sky Radio en onderdeel Keesing. ,,Ze zijn echt gerelateerd aan het vereenvoudigen van de organisatie”, aldus Van Steijn. Hoeveel plekken er worden geschrapt op de redactie van De Telegraaf is nog niet duidelijk. De nieuwe reorganisatie zal eind volgend jaar waarschijnlijk zijn uitgevoerd.
Toelichting
Tijdens een toelichting voor analisten stelde Van Steijn dat de beursnotering van het bedrijf een van de agendapunten zal zijn tijdens de gesprekken met de raad van commissarissen. Hij noemde het daarbij ,,bijzonder” dat het al jaren genoteerde concern nog nooit een emissie heeft gedaan.
De tijdelijke bestuursvoorzitter gaf in juni al aan de organisatie van TMG te willen vereenvoudigen. Het bedrijf gaat zich vooral richten op de belangrijkste merken, zoals De Telegraaf en Sky Radio. De wijzigingen die daarvoor noodzakelijk zijn, zijn inmiddels voorgelegd aan de betreffende ondernemingsraden. TMG drong zijn personeelskosten in de eerste 6 maanden van dit jaar met bijna 3 procent terug tot 106,5 miljoen euro. De overige kosten daalden met ruim 5 procent, mede omdat het EK voetbal vorig jaar voor hogere marketing- en oplagekosten zorgde.
,,We zitten in een markt die jaar in jaar uit krimpt. Dat is nog niet voorbij. Je zult dus jaar in jaar uit op kostendalingen moeten managen'', zo benadrukte hij donderdag. Van Steijn sprak van een ,,verschrikkelijk wankele advertentiemarkt'' en gaf ook aan extra gelden vrij te gaan maken om de teruggang van abonnees tegen te gaan.
Omzet
Het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf, Sky Radio en socialenetwerksite Hyves zag de omzet afgelopen halfjaar met 2,5 procent dalen tot 274,8 miljoen euro. De advertentie-inkomsten namen daarbij met 6 procent af, de oplage-inkomsten zakten met bijna 3 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 8,8 miljoen euro tot 25,3 miljoen euro.
TMG drong zijn personeelskosten in de eerste 6 maanden van dit jaar met bijna 3 procent terug tot 106,5 miljoen euro. De overige kosten daalden met ruim 5 procent, mede omdat het EK voetbal vorig jaar voor hogere marketing- en oplagekosten zorgde. De afschrijvingslasten liepen ,,licht'' op door afboekingen op begin dit jaar aangekochte servers van Hyves en de versnelde afschrijving op de merknamen van Sky Radio Group.
TMG voorziet voor de rest van het jaar geen verbetering in de markt. Zowel de advertentie- als de oplage-opbrengsten blijven volgens het bedrijf onder druk staan. Een concrete verwachting voor de winst in 2013 werd niet gegeven. In de eerste helft van het jaar werd een nettowinst gerealiseerd van 14,3 miljoen euro.
Waardestijging
De winst in de tweede helft van het jaar wordt beïnvloed door een waardestijging van het belang in ProSiebenSat1. Die komt door de conversie van preferente aandelen in normale aandelen. Op basis van de beurskoers van 30 juni zou de waardestijging 191,2 miljoen euro hebben bedragen. De uiteindelijke opbrengst is afhankelijk van de koers op het moment van conversie. De boekwaarde van het belang bedroeg eind juni 242,3 miljoen euro.
TMG schat in de tweede helft van het jaar 40 tot 50 miljoen euro af te waarderen op te verkopen activiteiten. Daarnaast kost de nieuwe reorganisatie 35 miljoen euro. De opties voor puzzelonderdeel Keesing worden nog onderzocht. TMG deed daar verder geen meldingen over.
Keesing
Voor het onderdeel Keesing, waarvoor TMG de strategische opties bekijkt, bestaat volgens Van Steijn overigens veel belangstelling ,,uit binnen en buitenland en van zowel financiële als strategische partijen''. Hij denkt dat de gang van zaken rond Keesing nog enige maanden zal duren.
Het bedrijf keert een interimdividend uit van 0,50 euro per aandeel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl